Ontdek de schoonheid van de Costa Smeralda tijdens deze fietsvakantie op Sardinië. Geniet van de tocht langs de mirte geur van de Gallura, gebeeldhouwde granieten rotsen, mooie stranden, rotsachtige inhammen, het witte zand en in de lente – een met bloesems gevuld landschap.
Prijzen 2025 | Prijzen zijn per persoon |
7 nachten o.b.v. Logies Ontbijt – met aankomstdag op een zaterdag | € 825,- |
Toeslag bij start op overige dagen * | € 80,- |
Toeslag hoogseizoen (bij aankomst in de periode van 5 juli t/m 29 augustus 2025) | € 210,- |
Toeslag eenpersoonskamer | € 200,- |
Huurfiets | € 160,- |
Elektrische fiets | € 270,- |
Wij werken in Sardinië samen met een lokale organisatie die deze fietsvakantie uitvoert. Bij hulp of problemen onderweg kun je zich wenden tot deze organisatie of tot Onderweegs in Italië.
* Deze toeslag geldt ook bij verlenging voor of tijdens de reis.
Deze fietsvakantie in Noord Sardinië kan gedurende het hele jaar op zaterdag worden gestart. Bij aankomst op de overige dagen betaal je een toeslag van € 80,- per persoon. Gedurende het hoogseizoen (bij aankomst in de periode van 5 juli t/m 29 augustus 2025) geldt er een toeslag van € 210,- per persoon.
Let op: transfers dienen ter plekke contant voldaan te worden.
De prijzen zijn o.b.v. een minimum deelname van 2 personen. Wanneer je een transfer boekt ontvang je vanaf de 3e persoon 50% korting op de kosten van deze transfer.
Tijdens deze fietsvakantie in Noord Sardinië huur je een trekking fiets of een elektrische fiets van onze lokale fietsverhuurder.
Zoals voor alle tochten geld ook hier dat je simpele reparaties zoals het plakken of het verwisselen van een band zelf kunt oplossen. Voor professionele hulp kun je bellen met onze lokale partner op Sardinië, waarvan je het telefoonnummer meekrijgt. Indien het je eigen fiets betreft kunnen er aan deze hulp kosten verbonden zijn.
Een helm kan op aanvraag worden gehuurd à € 15,- per stuk. Graag aangeven bij het invullen van het boekingsformulier.
Basisprijs: € 160,- per trekking fiets/per 6 dagen. Verlenging: € 25,- per fiets/per dag.
Inclusief:
Basisprijs: € 270,- per elektrische fiets/per 6 dagen. Verlenging: € 40,- per fiets/per dag.
Inclusief:
De huurfietsen die je via Onderweegs in Italië huurt zijn niet verzekerd tegen schade en/of diefstal. Ook een eigen reisverzekering voorziet vaak niet in de dekking van de huurfietsen. Je bent persoonlijk aansprakelijk voor diefstal en/of beschadigd gehuurd materiaal.
Wij adviseren om de huurfietsen via Onderweegs in Italië te verzekeren à € 1,77 per fiets, per dag. Daarnaast gelden eenmalige poliskosten à € 3,50. Er wordt dan een reisverzekering afgesloten inclusief basisdekking + extra dekkingen voor bagage en extra sportuitrusting. De fiets is dan tot € 2.500,- gedekt. Er geldt een eigen risico van € 100,-. Wij werken samen met a.s.r. verzekeringen.
Deze reisverzekering t.b.v. de huurfietsen is eenvoudig toe te voegen in het boekingsformulier.
Tijdens deze fietsvakantie in Noord Sardinië fiets je door een heuvellandschap met korte, zo nu en dan pittige hellingen. Voor deze tocht dien je te beschikken over klimervaring en een goede fietsconditie.
route | |||
---|---|---|---|
afstand | hoogtemeters | niveau | |
Dag 2 | 55 km | 800 | 2,5 |
Dag 3 | 73 km | 800 | 2,5 |
Dag 4 | 52 km | 1150 | 3 |
Dag 5 | 48 km | 700 | 2,5 |
Dag 6 | 34/51 km | 450/1100 | 1/3 |
Dag 7 | 50 km | 550 | 2 |
Lees meer over het niveau van onze fietsvakanties in Italië.
Vanaf luchthaven Olbia of Alghero kun je een transfer nemen naar het eerste adres, in Cannigione. De kosten vanaf de luchthaven in Olbia zijn € 50,- per persoon en vanaf de luchthaven in Alghero € 110,- per persoon, bij minimaal twee personen.
In Olbia neem je op de Corso Vittorio Veneto de ARST bus naar Arzachena, lijn 601, zie www.arstspa.info/601.pdf. Reisduur circa 35 – 45 minuten.
In Arzachena neem je een taxi, of de bus lijn 604 naar Cannigione, zie www.arstspa.info/604.pdf. Let op: de afstand van Arzachena naar Cannigione is 9 km, maar de bus maakt een omweg met een totale afstand van 25 km. Reisduur van de busrit is circa 55 minuten.
Opmerking: de bus lijn 601 van 14.20 uur (2016) rijdt vanaf Olbia rechtstreeks door naar Cannigione. Reisduur circa 43 min.
Vanaf luchthaven Alghero neem je eerst de ARST bus naar Sassari, lijn 760. Zie www.arstspa.info/760. Reisduur circa 30 minuten.
Vervolgens neem je de trein van Sassari naar Olbia. Zie ook op www.trenitalia.com. Reisduur circa 1 uur en 45 minuten.
Beste Dyonne,
Bedankt voor je bericht. We hebben een heerlijke vakantie gehad en de knie hield het goed. Het was ook heel fijn om de fietsen tijdens de verlening in Alghero nog te hebben.
De routebeschrijving was prima maar een stuk minder uitgebreid dan vorig jaar in Toscane. Daar hebben we heel veel plezier gehad van de eet, drink en bezienswaardigheden tips langs de route. Misschien iets om er bij te zetten op de website voor de routes die dit wel hebben? Evt hebben wij ook wat tips voor restaurants en ijssalons.
De hotels voldeden goed maar in Tempio, Castelsardo en Alghero een stuk minder pittoresk en gezellig dan in Toscane vorig jaar, maar dat heeft natuurlijk ook met het aanbod te maken.
Ten slotte gingen de routes veel over wegen met best wat autoverkeer, zelfs in het laagseizoen. Op sommige plekken kwam dit ook wel doordat er überhaupt weinig wegen liggen. Dit neemt niet weg dat de routes over het algemeen echt fantastisch mooi waren!
Voor een verlenging kunnen we vanuit Alghero de fietstocht naar Capo Caccia en zuidwaarts langs de kust naar Poglina aanraden.
Al met al een fantastisch mooi eiland met prachtige kusten en lekker eten. We zouden graag nog verder langs de westkust door zijn gefietst naar het zuiden!
Met vriendelijke groet,
Pim
Hi, was echt fantastisch!!! Wat een schitterend eiland en vriendelijke mensen.
Goede accommodaties, uitstekende fietsen, leuke routes, helemaal top.
Bedankt voor de organisatie!
Groetjes Irma en Peter
Op de fiets- en wandelbeurs in Utrecht kwamen wij in contact met het reisbureau Onderweegs in Italië. Wij kregen daar goede informatie over een fietsreis in Noord-Sardinië. Na enige mailwisseling boekten wij deze fantastische vakantie.
Op een stralende zaterdag in augustus begon onze reis vanaf de haven in Livorno. Het voormalige cruiseschip “het wonder van Moby” bracht ons na een reis van 8 uur varen in Olbia. De bootreis is aangenaam. Aangekomen in Olbia werden we, met onze RTB fietsen en bagage, door een taxi opgehaald en gebracht naar ons eerste hotel in Cannigione. De temperatuur was ideaal, rond de 30 graden en gelukkig meestal met een lekker verkoelend zeewindje. Wat is Sardinië afwisselend qua landschap en kust. We hebben de omgeving goed kunnen verkennen met onze fietsroutes. De hele week zijn wij geen meter verkeerd gereden. Heerlijk als de zon schijnt en je in een korte broek op de fiets kunt stappen.
Tijdens de fietstochten hebben we veel water gekocht want dat is van levensbelang. De fantastische prestaties van Tom Dumoulin is ook op Sardinië doorgedrongen. In Alghero was de start van de 100ste Giro en laat Tom die nu net gewonnen hebben. De eerste drie dagen was Cannigione onze uitvalsbasis. De route naar La Maddalena, een wonder mooi idyllisch schiereiland is het hoogtepunt. Niet te bevatten dat in de winterperiode het gros van de winkels en overnachtingsadressen gesloten zijn. Dan kan je een kanon afschieten in de straten van Cannigione.
Na een prima ontbijt vertrekken wij vervolgens richting Tempio, Palau. Onderweg zien wij naast veel windmolens en verschillende rotsmassa’s maar voor het eerst van ons leven kurkbomen. Dit heeft een onvergetelijke indruk achtergelaten. Kurkbomen zijn kurkdroog en kunnen niet verbranden en iedere 9 jaar wordt er geoogst. Onderweg naar Tempio zien wij zeer afwisselende binnenlanden om uiteindelijk aan te komen in een zeer kleurrijk stadje. Verder zien wij veel cultureel erfgoed wat lijkt op onze hunebedden in Nederland.
Vervolgens gaat onze route van uit het binnenland weer naar de kust: en uiteindelijk komt er na meerdere bochten het een prachtig typisch Italiaans dorpje Castelsardo tevoorschijn.
Vanuit Castelsardo fietsen wij via een unieke lava rotsformatie “de olifant” naar Sassari. Het is altijd weer wennen als je vanuit de serene rust op het platteland weer in een levendige stad terecht komt. Onderweg heerlijk bramen kunnen plukken en eten. En uiteraard ook een lekker kopje latte macchiato of cappuccino gedronken. Sassari is een studentenstad en dus zeer levendig.
We vervolgen onze reis naar Alghero, ooit gesticht door vissers uit Barcelona. Natuurlijk nog even een boottocht naar de grotten en een snelle blik op een van de vele overblijfselen uit de tijd van de Nuraghe.
Grappig dat je gedurende deze fietsreis verschillen talen en dialecten hoort spreken. Het Italiaans, het dialect van Noord Sardinië en het Catalaans. Vanuit de haven van Olbia, nog nagenietend van nieuwe ervaringen en ontmoetingen, stappen wij weer op de boot naar Livorno. Mijmerend denken we over hoe het zal zijn om te fietsen in Zuid Sardinië.
Hans en Bernadette
Sardijnen zijn aardig. Het zijn estheten en viespeuken. Verzorgd gebruiken ze sigaretten. Op stinkende Vespa’s rijden ze langs weg kanten vol vuilnis en kapotgereden bermpaaltjes door een aantrekkelijke omgeving. Passagiers zijn jong en mooi.
Pijnbomen en tamarisken. Pastelgetint pleisterwerk of met gevoel voor detail gestapelde muren. Bloeiende oleanders en hibiscussen. Door de tijd gebeeldhouwde rotspartijen. Kurkeiken en olijven. Canyons en ravijnen. Vijgen en eucalyptus. Baaien met boten. Gebruinde stellen van ongelijke leeftijd. Beton en betonrot. Vruchtdragende cactussen. Oude en nieuwe kerken. Koeien en geiten met bellen. Stoere forten en kazernes. Schapen met herders. Ferme zendmasten, op huizen schotels en hark antennes. Het eiland is adembenemend.
Eind augustus is Sardinië droog, warm en opvallend groen. Borders worden automatisch besproeid. Maar ééns zie ik op het land een regeninstallatie, gevoed uit een bijna leeggelopen waterloop. De kantonnier verzorgt grassprieten en vuile lucht op uurtarief.
De huurfietsen zijn bijna even goed als onze eigen fietsen. Remmen, ketting, wielen en banden uitstekend. De versnelling goed, maar bij de begrenzers niet helemaal correct afgesteld. Ortlieb tassen en gereedschap dat we niet nodig hadden. Wensen: in hoogte en stand verstelbaar stuur, spd-pedalen, een liggende achtervork die hakken niet in de weg zit. Bij de introductie waarschuwt Carlo voor het verkeer. Wij vragen om helmen. Die vindt Carlo bij een collega en levert hij voor € 20 na terwijl we koffie drinken op het terras van Trattoria Zara Café in San Pantaleo.
De routeaanwijzingen in het boekje zijn voortreffelijk. Het GPXspoor dat ik van Onderweegs kreeg werkt zowel op de Mio als via MotionX op mijn iPhone. De dag-1-route hapert op de Mio. Dag 6 loopt ergens dood op Mio en iPhone; het boekje biedt de juiste uitweg. Vaker worden we tegen het verkeer geleid. Staat Italië fietsers toe Senso Unico te overtreden of verdient de route aanpassing?
Eten en drinken zijn voortreffelijk en betaalbaar. In Sassari biedt restaurant l’Assassino bij het diner Cantu Tenori. Polyfone samenzang (van Zeppara?) verzacht een opkomende vakantie onenigheid. Kan ik nog tenor worden zoals mijn coach in Feistritz mogelijk achtte?
De hotels zijn in orde. Het hotel in Tempio-Palau heeft een veelbelovende entree. Het zwembad maakt dat waar. Heerlijk na een tocht met hoogtemeters naar het binnenland. Een van Rubens weggelopen zonnende Sirene wiebelbilt om bevrediging en blijkt na draaien op leeftijd. Gesprekken en toiletgebruik laten twee kamers verder geen ruimte voor fantasie. Wij verheugen ons op het zwembad van het hotel in Castelsardo. Geboekt bleek Nantis; een upgrade volgens Dolce Vita. Wij oordeelden anders (geen zwembad en geen strand). Met een paar telefoontjes maakt Laurens Onderweegs dit in orde. Fijn! Het strand blijkt ook via een tunnel onder de weg bereikbaar. De omweg over trap en kustweg is te verkiezen: de tunnel is ook open riool. Het hotel in Alghero ligt wat ver van het strand. Het dakterras biedt uitzicht, ook op de grot van Neptunus. Van de twee opblaas whirlpools maken wij geen gebruik.
Onderweg kruisen wij vaker smal enkelspoor. Kan een boemeltje ons hierlangs terugbrengen naar Olbia? Buiten koeien, geiten, schapen, olijven -ook gekweekt voor onze tuinen aan de Vecht-, druiven, hooi en kurkeik -voor dienbladen en bierviltjes- weinig blijk van agrarische activiteit. Veel prairie en struweel.
De keuze voor de eenvoudige optie van Castelsardo naar Sassari is geslaagd. Wij zijn toe aan een rustige dag; de kustweg is schitterend. Een tegemoet rijdende wielertoeriste zwaait uitnodigend. Leerde Jasper mij gisteren hoe Happen werkt? Fraaie huizen en resorts met eigen strand achter camera’s. Een vervallen lustoord verzoent hang naar een bezitloos Utopia met heimwee naar eigen hut met strand. Renée rijdt terug omdat ze in Castelsardo iets vergat. Ze kiest voor de zware route en fietst trots 50 kilometer méér. Het pleintje bij de dom in Sassari is ingeslapen. Jasper, Lidwien en ik genieten in de schaduw van de lunch en lezen over de dom. 13e Eeuw met een barokke facade uit de 17e eeuw. De binnenkant is verleden eeuw lelijk gemoderniseerd.
Weinig zonnepanelen, redelijk wat zonnecollectoren. In het oosten geen windmolens. Bij Tempio een volgebouwde bergkam; in het westen hier en daar een molen.
In Alghero brengt een vader zijn dochter in een open witte Kever naar zijn aanstaande schoonzoon. Haar witte jurk hindert bij het oplopen van de kerktrappen. De zee lijkt kalm, maar is te ruw voor Neptunus’ grot die gesloten blijft. Wij laten ons per bus wel daar naartoe rijden. Als door de lokale organisatie gevraagd leveren wij de helmen op tijd in. Dat bedrijf blijkt door uitzonderlijke omstandigheden tot 4 september gesloten. Een telefoontje naar Carlo leert dat wij de helmen ook bij het bovengelegen hotel kunnen afgeven.
Dieselelektrische treinen brengen ons over normaal enkelspoor terug naar Olbia. Wij zien Sardinië vanuit een ander perspectief. Renée biedt ons stukjes cactusvrucht waarvan zij opzocht hoe die te eten. Ik begrijp nu de cowboy die in mijn jeugd de woestijn zonder water overleefde.
Italianen heten wielrijder te zijn. Die ene Pinarello bleek te horen bij een Duitse reclameman. Langs de kust en bij bebouwingen beneemt verkeer adem, zicht en doorgang. Westenwind koelt en hindert fietsen naar het westen. Zandwegen krijgen ribbels als het Hollandse strand bij eb. Afstanden en hoogtemeters zijn net te doen voor een oudere diabeet met licht overgewicht. In het binnenland wordt de geluidsdruk van het verkeer soms overgenomen door cicaden. Fietspaden bij Sorso en Cannigione bieden ruimte waar elders afstand tussen berm en verkeer benauwt. Blijven uitlaatgassen in de warmte langer op de wind hangen of ben ik er hier gevoeliger voor?
Sardinië is minder geschikt voor fietstoeristen. Het eiland verdient terugkomen. Om een jonge vriendin op de Moto Guzzi van boot naar bar te pronken.
Joof
Beste Laurens,
De fietsreis door Noord Sardinië was wat ons betreft weer een succes. De plaatselijke organisator heeft het goed voor elkaar. Indien nodig zijn ze eenvoudig bereikbaar. De huurfietsen zijn uitstekend. Wat prettig zou zijn is dat je de fietsen al hebt op de dag van aankomst i.p.v. op de eerste fietsdag. Ook in juni kan het in Sardinië nl. erg warm zijn. Hoe vroeger je op de fiets zit, hoe prettiger. Bijkomend voordeel is dat je dan ook nog veel aan de rest van de dag hebt.
Cannigione is op zich een plaatsje waar weinig te beleven valt, maar wel een goede uitvalsbasis voor de 2 rondritten. Bij de eerste rondrit, wanneer je de zwaarte van de tocht nog niet goed kan inschatten, is het al vrij snel even schrikken. Na een kwartiertje krijg je meteen een behoorlijk pittige klim. Zeker in de hitte hoop je dat het zo niet de hele tijd doorgaat. Dat is ook niet zo. Misschien is er wat voor te zeggen om dag 1 en 2 om te wisselen, tenzij je op de eerste dag vroeg kunt vertrekken. Beide rondritten vanuit Cannigione zijn prachtig. Op het eilandje Caprera heb je heerlijke strandjes en mooie rustige fietswegen.
De 3e dag ga je het binnenland in. Af en toe best pittig, maar goed te doen. Fraaie bergwegen, veel kurkeiken, leuke dorpjes, genoeg mogelijkheden om een kop koffie te drinken. Het hotel ligt wel een eindje buiten Tempio Pausania en ook een stuk lager. Na de etappe heb je weinig zin om weer naar boven te gaan om het plaatsje te bezoeken. Het hotel heeft echter een lekker zwembad en je kunt er ook prima eten. De volgende dag weer richting de kust. Je rijdt o.a. door de indrukwekkende “Maan Vallei”. Wanneer je er bent begrijp je waarom hij zo heet. Schitterende natuur en weer heel anders dan wat je de dagen er voor hebt gezien.
Castelsardo torent hoog boven de zee uit. Vlak er voor passeer je de olifantenrots, zeker de moeite waard om even bij stil te staan. Het hotel in Castelsardo is uitstekend, aan de boulevard, mooi uitzicht op zee. In het plaatsje kun je prima eten.
De dag erna eerst een stuk langs de kust en daarna weer het binnenland in naar Sassari. Een erg leuk en levendig eeuwenoud stadje dat een beetje doet denken aan Genua en Napels.
De laatste etappe gaat wederom richting de kust. Alghero is ook zeker de moeite waard. Geen stranden, al is vlak voor het hotel wel een soort strandje gemaakt met “Lettini & ombrellone”. Aan de boulevard talloze eettentjes.
Al met al een ontzettend leuke tocht waarbij je een goede indruk krijgt van de gevarieerdheid van Noord Sardinië. De etappes hebben de juiste lengte. Vroeg vertrekken en genoeg water meenemen is wel belangrijk.
Met vriendelijke groet,
Erik Jan